• Actuación discursiva de docentes y discentes en tareas de interacción oral en e/le1. Un estudio de caso
  • Discourse action of teachers and learners in oral interaction tasks in Spanish as second language. A case study
Mario Calderón Espadas

Resumen

Este estudio trata de conocer los recursos que usan una profesora experta
de español/LE y los aprendientes para la construcción del discurso en una tarea
de interacción oral en grupo. Con una metodología cualitativa que usa técnicas
de la etnografía recogimos y seleccionamos los datos, que analizamos desde la
etnografía de la comunicación y el análisis del discurso. Los resultados revelan que
los elementos que facilitan a los aprendientes la construcción colectiva del discurso
oral son la gestión de la participación y la organización del discurso de la docente,
la situación de interacción entre iguales, el uso de estrategias autofacilitadoras,
estrategias heterofacilitadoras y el trabajo colaborativo

Abstract

This research aim to get to know the resources used by an expert teacher
of Spanish as Second Language and her students in order to build the oral discourse
in a task of oral interaction in group. We use a qualitative research methodology
with ethnographic methods to generate data. We gather the data, select them, and
examine a sample with ethnography of communication and discourse analysis.
The results reveal that the elements that facilitate to the learners the collective
construction of the oral discourse are the management of the participation and the
organization of the the teacher’s discourse, the situation of interaction between
equals, the use of strategies of autofacilitation, strategies of heterofacilitation and
the collaborative work

Palabras clave

discurso oral de aprendientes, tareas de interacción oral, trabajo colaborativo, investigación cualitativa, didáctica de lenguas

keywords

Learners’ oral discourse, tasks of oral interaction, cooperative behaviours, qualitative research, language teaching

Texto completo: PDF