• Teaching film or using film to learn language and culture? diverse approaches to teaching film in foreign language centres
  • ¿La enseñanza del cine o el uso del cine en el aprendizaje de la lengua y la cultura? Distintos enfoques para la enseñanza del cine en centros dedicados a las lenguas extranjeras
María Mercedes Vásquez Vásquez

Abstract

Films in foreign language classrooms are commonly used for developing students’ linguistic and cultural competences. This approach, which suits certain educational contexts, particularly those of community or government organizations which cater for the general public, is not entirely suitable for learning at university. In China (and Hong Kong), Spanish is mainly taught at university as a foreign language degree. Students of Hispanic Film can learn how to analyze a fi lm both as a text and a cultural product in the target language. Therefore, when learning Spanish and Latin American Film as part of a Spanish undergraduate degree at university, the development of linguistic and cultural competences can be integrated with the development of creative and critical thinking skills as well as the capacity for film and cultural analysis. This paper offers a discussion of the motives for such inclusion from an interdisciplinary approach and a practical example.

Resumen

El uso del cine en clases de lenguas extranjeras suele estar enfocado al desarrollo de las competencias lingüística y cultural del estudiante. Este enfoque, que es apropiado para ciertos contextos educativos, especialmente centros comunitarios u organizaciones gubernamentales que ofrecen servicios al público general, no es enteramente adecuado para el aprendizaje a nivel universitario. En China (y Hong Kong) el español se aprende mayoritariamente como carrera universitaria de lenguas extranjeras. Los estudiantes de cine español e hispanoamericano pueden aprender a analizar una película como texto y como producto cultural en la lengua meta. De esta forma, cuando se aprende cine español e hispanoamericano como parte de una carrera universitaria, la adquisición de las competencias lingüística y cultural se puede integrar al desarrollo de la creatividad y las capacidades de pensamiento crítico y de análisis fílmico y cultural. Este artículo presenta las razones que justifican esta inclusión desde un punto de vista interdisciplinar y ofrece un ejemplo práctico.

keywords

foreign language learning; film analysis; cultural studies; interdisciplinary approach; university language program

Palabras clave

aprendizaje de lenguas extranjeras; análisis fílmico; estudios culturales; enfoque interdisciplinar; programa universitario de lenguas

Texto completo: PDF