Anthologies and their relationship with the international construction of the authorial figure. The case of Pasaje de ida. Una antología de escritores argentinos en el extranjero (Alfaguara Argentina, 2018)

Authors

  • Daniela Szpilbarg Universidad de Buenos Aires

Abstract

Considering anthologies as cultural artifacts, in this paper we focus on the case of Pasaje de ida, published by Alfaguara, to analyze the ways in which the anthology can be thought linked to the category of gatekeeper, as an editorial mediation that has the purpose of making Latin American authors visible. We reflect on what functions anthologies fulfill in the national and foreign literary fields and what relationships exist between the anthology and the position of the authors in the international field of translated Latin American literature. The text explores the hypothesis that anthologies fulfill a productive function in both systems: the national field and the international field. This anthology is a privileged prism to think about the category of gatekeeper, and the ways in which authors are inserted into the market for translated Latin American literature.

Keywords:

translation, anthologies, literary field, internationalization, mediation

References

Bertazza, Juan Pablo. Entrevista telefónica, 4 de febrero de 2021.

Bourdieu, Pierre. Intelectuales, política y poder. Buenos Aires: Eudeba, 2007.

Casanova, Pascale. La república mundial de las letras. Barcelona: Anagrama, 1999.

Damrosch, David. What is World Literature? Princeton/Oxford: Princeton UP, 2003.

De Maeseneer, Rita e Ilse Logie, eds. “Las antologías como instrumentos de canonización: una introducción”. El canon en la narrativa contemporánea del Caribe y del Cono Sur. Ginebra: Droz, 2014. 201-205.

Ferro, Roberto. “El arte de canonizar. De celebraciones, parentescos y márgenes”. Revista Valenciana Estudios de Filosofía y Letras 10/20 (2017): 269-295.

Gallego Cuiñas, Ana. “El boom en la actualidad. Las literaturas latinoamericanas del siglo XXI”. Cuadernos Hispanoamericanos 803 (2017): 50-62. https://cuadernoshispanoamericanos.com/el-boom-en-la-actualidad-las-literaturas-latinoamericanas-del-siglo-xxi/

Guillén, Claudio. Entre lo uno y lo diverso. Barcelona: Crítica, 1985.

Gramuglio, María Teresa. “Literatura y nacionalismo: Leopoldo Lugones y la construcción de imágenes de escritor”, Revista Hispamérica, 22/64 (1993): 5-22.

Gras Miravet, Dunia y Müller, Gesine, eds. América Latina y la literatura mundial, mercado editorial, redes globales y la invención de un continente. Fráncfort del Meno, Madrid: Iberoamericana/Vervuert, 2015.

Heilbron, Johan. “Structure and Dynamics of the World System of Translation”. Unesco, 2010, http://portal.unesco.org/culture/en/files/40619/12684038723Heilbron.pdf/Heilbr on.pdf.

Larraz, Fernando. “¿Un campo editorial? Cultura literaria, mercados y prácticas editoriales entre Argentina y España”. Cuadernos del CILHA 15/2 (2014): 123–136.

Locane, Jorge J. De la literatura latinoamericana a la literatura (latinoamericana) mundial Condiciones materiales, procesos y actores. Berlín/Nueva York: De Gruyter, 2019.

Marling, William. Gatekeepers: The Emergence of World Literature and the 1960s. New York: Oxford UP, 2016.

Neuman, Andrés. “Brújula con dos sures”. Pasaje de ida. Una antología de escritores argentinos en el extranjero. Buenos Aires: Alfaguara, 2018.

Pérez Cino, Waldo. “A vueltas con el canon”. Iberoamericana VI/ 22 (2006): 123-142.

Pozuelo Yvancos, José María. “Canon: estética o pedagogía”. Ínsula 600 (1996): 3-4.

Sibilia, Paula. La intimidad como espectáculo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2008.

Sapiro, Gisèle. La sociología de la literatura. Buenos Aires: Fondo de Cultura económica, 2016.