The training and instruction of public employees for the use of social networks and digital tools: a case study of the public administration school of Catalonia

Authors

  • Jesús Palomar Baget Escuela de Administración Pública de Cataluña y Universidad de Barcelona

Abstract

In recent years social technologies have broken into society: in personal relationships, in the private sector and the public sector. The use of social networks and digital tools by the public sector is being carried out in an incremental manner and for various purposes: communication, proximity, participation, transparency, open government, etc. The role of public employees in the use of these new tools is vital to achieve the objectives set, with training and training the main way to do it. This article focuses on the case study of the training center for civil servants in the Spanish region of Catalonia and the different training activities and strategies at different government employees from both the regional government of Catalonia and the Catalan local administrations, social networks and digital tools are used in corporate mode and meeting the objectives of the respective institutions.

Keywords:

Training, social networks, digital tools, cloud computing, public administration

References

Cofer, D. (2000). Informal workplace learning (Practical Application Brief, No. 10). Columbus, OH: Center on Education and Training for Employment.

EAPC. (2010). Espai de la direcció pública (edp). Consultable en www.gencat.cat/eapc/edp [Consulta el 20 de agosto de 2015].

Escuela de Administración Pública de Cataluña. Consultable en: http://www.eapc.cat [Consulta el 20 de agosto de 2015].

Innogent. Generalitat de Catalunya. Consultable en: http://governacio.gencat.cat/ca/pgov_ambits_d_ actuacio/pgov_funcio_publica/pla_reforma_administracio/innovacio_i_talent/InnoGent/ [Consulta el 20 de agosto de 2015]

Instituto Nacional de Administración Pública. (n.d.). Banco de conocimiento del INAP. Consultable en http://bci.inap.es [Consulta el 20 de agosto de 2015]

Lohman, M. (2005). A survey of factors influencing the engagement of two professional groups in informal workplace learning activities. Human Resource Development Quarterly, 16(4), 501-527. Lohman, Margaret C. (2009). A Survey of Factors Influencing the Engagement of Information Technology Professionals in Informal Learning Activities. Information Technology, Learning, and Performance Journal, 25 (1), 43-53

Marsick, V. i Watkins, Karen E. (2003). Demonstrating the Value of an Organization’s Learning Culture: the dimensions of the Learning Organization Questionnaire. Advances in Developing Human Resources, 5(2), 132-151.

NovaGob. (2013). Consultable en www.novagob.org [Consulta el 20 de agosto de 2015]

Palomar J. & Xirau Serra, J. (2012). Redes sociales para directivos públicos: el caso edp. En Gestión del conocimiento y desarrollo organizativo: formación y formación corporativa. Madrid: Editorial Wolters Kluwer Educación. Consultable en http://ecatalunya.gencat.net/eCatRepository/do wnload?fileId=40280e8c37a66db30137a723fe6d008d [Consulta el 20 de agosto de 2015].

Palomar J. (2014). Directivos públicos, redes sociales y entornos colaborativos: el caso del «Espacio de la Dirección Pública», Madrid. Consultable en http://www.gigapp.org/administrator/ components/com_jresearch/files/publications/A12-PALOMARBAGET-2014.pdf [Consulta el 20 de agosto de 2015].

Palomar J. (2014). Redes sociales y herramientas en la nube para las Administraciones Públicas del siglo XXI. Gasteiz: Instituto Vasco de Administraciones Públicas - EUDEL. Consultable en: http://www.eudel.eus/es/archivos/libro/Redes+sociales+y+herramientas+en+la+nube.pdf [Consulta el 20 de agosto de 2015].

Palomar J. (2014). El uso de herramientas sociales digitales para la gestión del conocimiento en las Administraciones Públicas. Gasteiz. Instituto Vasco de Administraciones Públicas. Consultable en: https://www6.euskadi.net/r61-s20001x/es/t59aWar/t59aMostrarFicheroS ervlet?t59aIdRevista=3&R01HNoPortal=true&t59aTipoEjemplar=R&t59aSeccion=51& t59aContenido=3&t59aCorrelativo=1&t59aVersion=2&t59aNumEjemplar=7 [Consulta el 20 de agosto de 2015].

Plan de reforma de l’Administració de la Generalitat de Catalunya i del seu sector públic. Generalitat de Catalunya. Consultable en: http://governacio.gencat.cat/ca/pgov_ambits_d_actuacio/ pgov_funcio_publica/pla_reforma_administracio/ [Consulta el 20 de agosto de 2015].

Ràfols Ràfols, Ll. (2015). Nous enfocaments: socials, experiencials i al lloc de treball. Barcelona. Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada. Consultable en: https://www.youtube. com/watch?v=LmQhC2gtj0Y [Consulta el 20 de agosto de 2015].

XIP. (n.d.). Xarxa d’Innovació Pública. Consultable en http:// www.xarxaip.cat [Consulta el 20 de agosto de 2015].