i

Debido a la alta cantidad de artículos pendientes de revisión y monográficos presupuestados, Lenguas Modernas no se encuentra recibiendo nuevos artículos.

Comprendiendo el curso temporal del aprendizaje incidental de palabras basado en el contexto de adolescentes

Autores/as

  • Florencia Fuenzalida Universidad de Chile
  • Geraldine Muñoz Universidad de Chile
  • Camila Cortés Universidad de Chile
  • Josué Pino Universidad de Chile
  • Andrea Helo Universidad de Chile
  • Ernesto Guerra Universidad de Chile

Resumen

La literatura existente sobre aprendizaje incidental de palabras no ha estudiado el curso temporal de este proceso en adolescentes, aun cuando este tipo de aprendizaje es la primera fuente de adquisición de nuevas palabras, particularmente en la educación secundaria. El presente estudio viene a llenar ese vacío, y además examina el rol del vocabulario preexistente en este proceso, y la relación entre el porcentaje de palabras aprendidas y los tiempos de lectura. Una muestra de catorce adolescentes completó un experimento de lectura autoadministrada de tres fases (exposición, evaluación implícita, evaluación explícita), más una prueba de vocabulario. Los resultados muestran que aquellos participantes que aprendieron más palabras dedicaron mayor tiempo de lectura a las nuevas palabras en la fase de exposición, y, además, evidenciaron un efecto de facilitación luego de solo cuatro exposiciones. Tentativamente, esta capacidad podría estar relacionada en parte con el vocabulario preexistente en los adolescentes.

Palabras clave:

Aprendizaje incidental, Vocabulario, Adolescentes, Tiempos de lectura

Biografía del autor/a

Florencia Fuenzalida, Universidad de Chile

Departamento de Fonoaudiología, Facultad de Medicina, Universidad de Chile

Geraldine Muñoz, Universidad de Chile

Departamento de Lingüística, Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad de Chile

Camila Cortés, Universidad de Chile

Departamento de LingüísticaFacultad de Filosofía y Humanidades, Universidad de Chile

Josué Pino, Universidad de Chile

Departamento de Fonoaudiología, Facultad de Medicina, Universidad de Chile

Andrea Helo, Universidad de Chile

Departamento de Fonoaudiología y Departamento de Neurociencias, Facultad de Medicina, Universidad de Chile,  Centro de Investigación Avanzada en Educación, Instituto de Educación, Universidad de Chile

Ernesto Guerra, Universidad de Chile

Centro de Investigación Avanzada en Educación, Instituto de Educación, Universidad de Chile

Referencias

Braze, D., Katz, L., Magnuson, J. S., Mencl, W. E., Tabor, W., Van Dyke, J. A. & Shankweiler, D. P. 2016. Vocabulary does not complicate the simple view of reading. Reading and writing, 29(3): 435-451.

Catts, H. W., Compton, D., Tomblin, J. B. & Bridges, M. S. 2012. Prevalence and nature of late-emerging poor readers. Journal of educational psychology, 104(1): 166.

Centro De Microdatos, Universidad De Chile. 2013. Segundo Estudio de Competencias Básicas de la Población Adulta 2013 y Comparación Chile 1998-2013. Reporte Técnico [en línea]. Disponible en: https://educacion2020.cl/documentos/estudio-de-competencias-basicas-de-la-poblacion-adulta2013/

Chen, C. & Truscott, J. 2010. The effects of repetition and L1 lexicalization on incidental vocabulary acquisition. Applied linguistics, 31(5): 693-713.

Agencia De Calidad De La Educación, Ministerio De Educación. 2014. Informe Nacional Resultados Chile PISA 2012. Disponible en: http://archivos.agenciaeducacion.cl/Informe_Nacional_Resultados_Chile_PISA_2012.pdf/

Agencia De Calidad De La Educación, Ministerio De Educación. 2016. Informe Técnico Simce 2014. Disponible en: http://archivos.agenciaeducacion.cl/Informe_Tecnico_SIMCE_2015_Final.pdf

Agencia De Calidad De La Educación, Ministerio De Educación. 2017. Resultados Educativos 2016. Disponible en: http://archivos.agenciaeducacion.cl/ResultadosNacionales2016_.pdf

Agencia De Calidad De La Educación, Ministerio De Educación. 2018. Resultados Educativos 2017. Disponible en: http://archivos.agenciaeducacion.cl/PPT_Conferencia_ER_2017_web_3.pdf

Agencia De Calidad De La Educación, Ministerio De Educación. 2019. Resultados Educativos 2018. Disponible en: http://archivos.agenciaeducacion.cl/Conferencia_EERR_2018.pdf

Agencia De Calidad De La Educación, Ministerio De Educación. 2020. Resultados Educativos 2019. Disponible en: http://archivos.agenciaeducacion.cl/PPT_Nacional_Resultados_educativos_2019.pdf

Clarke, P. J., Truelove, E., Hulme, C. & Snowling, M. J. 2013. Developing reading comprehension. John Wiley & Sons.

Coloma, C. J., De Barbieri, Z., Quezada, C., Bravo, C., Chaf, G. & Araya, C. 2020. The impact of vocabulary, grammar and decoding on reading comprehension among children with SLI: a longitudinal study. Journal of Communication Disorders, 86: 106002.

Conklin, K., Pellicer-Sánchez, A. & Carrol, G. 2018. Eye-tracking: A guide for applied linguistics research. Cambridge University Press.

Curtis, M. E. 1980. Development of components of reading skill. Journal of Educational psychology, 72(5): 656.

Echeverría, M., Herrera, M. O. & Ségure, T. 2002. TEVI-R, test de vocabulario en imágenes. Concepción, Chile. Universidad de Concepción.

Gough, P. B. & Tunmer, W. E. 1986. Decoding, reading, and reading disability. Remedial and special education, 7(1): 6-10.

Guerra, E. & Kronmüller, E. 2020. Adult vocabulary modulates speed of word integration into preceding text across sentence boundaries: Evidence from self‐paced reading. Reading Research Quarterly, 55(4): 663-677.

Hoover, W. A. & Gough, P. B. 1990. The simple view of reading. Reading and writing, 2(2): 127-160.

Hulstijn, J. H. 2001. Intentional and incidental second language vocabulary learning: A reappraisal of elaboration, rehearsal and automaticity. En P. Robinson (Ed.). Cognition and Second Language Instruction: 258-286. Cambridge University Press.

Hulme, R. C., Barsky, D. & Rodd, J. M. 2019. Incidental learning and long‐term retention of new word meanings from stories: The effect of number of exposures. Language Learning, 69(1): 18-43.

Jenkins, J. R., Stein, M. L. & Wysocki, K. 1984. Learning Vocabulary Through Reading. American Educational Research Journal, 21(4): 767-787.

Joseph, H. S., Wonnacott, E., Forbes, P. & Nation, K. 2014. Becoming a written word: Eye movements reveal order of acquisition effects following incidental exposure to new words during silent reading. Cognition, 133(1): 238-248.

Joseph, H. & Nation, K. 2018. Examining incidental word learning during reading in children: The role of context. Journal of Experimental Child Psychology, 166: 190-211.

Just, M. A. & Carpenter, P. A. 1980. A theory of reading: from eye fixations to comprehension. Psychological review, 87(4): 329.

Kelso, K., Whitworth, A., Parsons, R. & Leitão, S. 2022. Hidden reading difficulties: Identifying children who are poor comprehenders. Learning Disability Quarterly, 45(3): 225-236.

Language And Reading Research Consortium & Logan, J. 2017. Pressure points in reading comprehension: A quantile multiple regression analysis. Journal of Educational Psychology, 109(4): 451-464.

Li, L., Zhu, D. & Wu, X. 2020. The Effects of Vocabulary Breadth and Depth on Reading Comprehension in Middle Childhood: The Mediator Role of Listening Comprehension. Reading & Writing Quarterly, 37(4): 336-347.

Mak, M. H., Hsiao, Y. & Nation, K. 2021. Anchoring and contextual variation in the early stages of incidental word learning during reading. Journal of Memory and Language, 118: 104203.

Mcnamara, T. P. 2005. Semantic priming: Perspectives from memory and word recognition. Psychology Press.

Nagy, W. E. & Anderson, R. C. 1984. How many words are there in printed school English? Reading Research Quarterly, 19(3): 304-330.

Nagy, W. E. & Herman, P. A. 1987. Breadth and depth of vocabulary knowledge: Implications for acquisition and instruction. En McKeown, M. G. & Curtis, M. E. (Eds.). The nature of vocabulary acquisition: 19-35. Lawrence Erlbaum Associates.

Nation, K. & Snowling, M. J. 1998. Semantic processing and the development of word-recognition skills: Evidence from children with reading comprehension difficulties. Journal of memory and language, 39(1): 85-101.

Nation, K. & Snowling, M. J. 2004. Beyond phonological skills: Broader language skills contribute to the development of reading. Journal of Research in Reading, 27: 342-356.

Oakhill, J., Hartt, J. & Samols, D. 2005. Levels of comprehension monitoring and working memory in good and poor comprehenders. Reading and writing, 18(7): 657-686.

Oecd. 2010. PISA 2009 Results: What Students Know and Can Do – Student Performance in Reading, Mathematics and Science (Volume I). Disponible en: https://www.oecd-ilibrary.org/education/pisa2009-results-what-students-know-and-can-do_9789264091450-en

Ouellette, G. P. 2006. What’s meaning got to do with it: The role of vocabulary in word reading and reading comprehension. Journal of educational psychology, 98(3): 554.

Ouellette, G. & Beers, A. 2010. A not-so-simple view of reading: How oral vocabulary and visual-word recognition complicate the story. Reading and writing, 23(2): 189-208.

Paulson, E. J. & Freeman, A. E. 2003. Insight from the eyes: The science of effective reading instruction. Heinemann Educational Books.

Perfetti, C. 2007. Reading ability: Lexical quality to comprehension. Scientific studies of reading, 11: 357-383.

Perfetti, C. A. & Hart, L. 2001. The lexical basis of comprehension skill. En David S. Gorfein, (Ed). On the consequences of meaning selection: Perspectives on resolving lexical ambiguity: 67-86.

Perfetti, C. A. & Stafura, J. Z. 2015. Comprehending implicit meanings in text without making inferences. En E. J. O’Brien, A. E. Cook, & R. F. Lorch, Jr. (Eds.). Inferences during reading: 1-18. Cambridge University Press.

Peters, E. 2020. Factors Affecting the Learning of Single-Word Items. En S. Webb (Ed.), The Routledge Handbook of Vocabulary Studies: 125-142. London: Routledge.

Pigada, M. & Schmitt, N. 2006. Vocabulary acquisition from extensive reading: A case study. Reading in a foreign language, 18(1): 1-28.

Pulido, D. 2004. The relationship between text comprehension and second language incidental vocabulary acquisition: A matter of topic familiarity? Language learning, 54(3): 469-523.

Rayner, K. 2009. The 35th Sir Frederick Bartlett Lecture: Eye movements and attention in reading, scene perception, and visual search. Quarterly journal of experimental psychology, 62(8): 1457-1506.

Rayner, K. & Liversedge, S. P. 2011. Linguistic and cognitive influences on eye movements during reading. En S. P. Liversedge, I. D. Gilchrist, & S. Everling (Eds.). The Oxford handbook of eye movements: 751-766. Oxford University Press.

Richards, J. C. & Schmidt, R. W. 2013. Longman dictionary of language teaching and applied linguistics. Routledge.

Rogers, J., Webb, S. & Nakata, T. 2015. Do the cognacy characteristics of loanwords make them more easily learned than noncognates? Language Teaching Research, 19(1): 9-27.

Rosa, E., Salom, R., & Perea, M. 2022. Contextual diversity favors the learning of new words in children regardless of their comprehension skills. Journal of Experimental Child Psychology, 214: 105312.

Samuels, S. J., Rasinski, T. V. & Hiebert, E. H. 2011. Eye movements and reading: What teachers need to know. En A. Farstrup & S.J. Samuels (Eds.). What research has to say about reading instruction (4th Ed.): 25-50. Newark, DE: IRA.

Saragi, T., Nation, I. S. P., & Meister, F. 1978. Vocabulary learning and reading. System, 6: 72-78.

Scarborough, H. S. 2001. Connecting early language and literacy to later reading (dis)abilities. En S. Neuman & D. K. Dickinson (Eds.). Handbook of early literacy development: 97-110. New York: Guilford Publications.

Schmitt, N., Jiang, X. & Grabe, W. 2011. The percentage of words known in a text and reading comprehension. The Modern Language Journal, 95(1): 26-43.

Spencer, M & Wagner, R. K. 2018. The comprehension problems of children with poor reading comprehension despite adequate decoding: A meta-analysis. Review of educational research, 88(3): 366-400.

Tunmer, W. E. & Chapman, J. W. 2012. The simple view of reading redux: Vocabulary knowledge and the independent components hypothesis. Journal of learning disabilities, 45(5): 453-466.

Wagovich, S. A., Anderson, J. D., & Hill, M. S. 2020. Visual exogenous and endogenous attention and visual memory in preschool children who stutter. Journal of fluency disorders, 66: 105792.

Webb, S. 2008. The effects of repetition on vocabulary knowledge. Applied Linguistics, 28(1): 46-65.

Webb, S. (Ed.). 2020. The Routledge handbook of vocabulary studies (Vol. 2). London: Routledge.

Webb, S. & Chang, A. C. S. 2015. How does prior word knowledge affect vocabulary learning progress in an extensive reading program? Studies in Second Language Acquisition, 37(4): 651-675.

Webb, S. & Paribakht, T. S. 2015. What is the relationship between the lexical profile of test items and performance on a standardized English proficiency test? English for Specific Purposes, 38: 34-43.

Wochna, K. L. & Juhasz, B. J. 2013. Context length and reading novel words: An eye‐movement investigation. British Journal of Psychology, 104(3): 347-363.